FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt29/06/2013

Inhämtande av medgivande från andre föräldern

Behöver samtycke från barnets pappa för att resa på semester hur gör jag och var kan man skriva dessa papret ?

Lawline svarar

Hej! Det framgår inte vilken person eller vilken myndighet som kräver ditt samtycke, och det framgår inte heller vad du har gått med på att göra. Jag förmodar att du och din make är skilda men har gemensam vårdnad om barnet. Jag kan tänka mig att ni varit hos Familjerätten och i tingsrätt. Det som ni kommit överens om eller ålagts i domstol att göra ska du naturligtvis följa, inklusive de formella detaljerna. Såvida du inte har fått några uppgifter om hur du ska inhämta samtycke så finns det inte några krav. Du kan inhämta samtycke formlöst via mejl, via telefon, när du träffar pappan och så vidare. Om du befarar att pappan kommer att beskylla dig för att inte ha inhämtat samtycke så rekommenderar jag att du ber pappan om att ge sitt samtycke till din avresa skriftligen, så att du har bevis för detta.

Lars BålmanRådgivare