Inget stopp för inställelse på grund av corona

Hej. Min man har fått en inställese datum i juni, hur blir det o vad gäller nu med tanke på corona viruset???

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du i din fråga menar inställelse till anstalt. Om du syftar på något annat är du välkommen att ställa din fråga på nytt.

Inget generellt stopp för inställelse

Det finns inget generellt stopp för inställelse till anstalt i dagsläget på grund av det rådande läget med anledning av covid-19. Däremot kommer inställelsen att skjutas upp med två veckor i taget om den som ska inställa sig uppvisar sjukdomssymptom. Visar din man inga sjukdomssymptom kan han med andra ord utgå från att hans inställelsedatum fortsatt gäller. Skulle läget ändras och det blir någon ändring kring hans inställelse kommer kriminalvården att informera honom om detta. Mitt råd är dock ändå att hålla er uppdaterade på kriminalvårdens hemsida, för att vara informerade om vad som gäller i övrigt. För att förhindra smittspridningen finns exempelvis i dagsläget vissa begränsningar i besök till intagna i anstalt och häkte.

Hoppas att du fått svar på din fråga och ha en trevlig dag!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare