Inget måste att anlita advokat

Hej! Jag undrar om man måste som privatperson anlita en advokat för att begära skadestånd mot vård och omsorgsnämnden?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Nej det finns absolut inget krav att någonsin anlita en advokat, det är snarare en möjlighet. Det är helt klart möjligt att föra sin egen talan, men det är även möjligt att låta en advokat föra den talan. Det finns såklart fördelar och nackdelar med både och:

Fördelar med att anlita en advokat:

- De är vana att arbeta med juridiska problem och kan ganska fort säga om ditt fall har möjlighet att lyckas.
- De arbetar med ditt fall så de har troligtvis mer tid att lägga på ditt ärende än vad du själv har.
- Ofta om du vinner får du dina rättegångskostnader betalda av motparten, det betyder att du inte behöver betala för din advokat om du skulle vinna och få skadestånd, advokaten vet om du har rätt att få dina rättegångskostnader betalda

Fördelar med att föra sin egen talan:

- Du riskerar inte att betala din advokats rättegångskostnader.
- Du har full kontroll över ditt eget fall

Det finns alltså både för- och nackdelar med att anlita en advokat. Den första kontakten med en advokat brukar alltid vara gratis och där kan du fråga om saker på ett allmänt plan.

Värt att notera är att detta är ett förvaltningsrättsligt ärende vilket för det mesta är skriftliga enligt 9 § förvaltningsprocesslagen (se https://lagen.nu/1971:291#P9S1). I samma lag får du lite vägledning om hur ett överklagande ska vara utformat, från 3 § (se https://lagen.nu/1971:291#P3S1). Så om du begärt skadestånd men fått avslag kan du överklaga detta beslut.

Jag hoppas du fått svar på din fråga, har du någon ytterlig fundering så lämna en kommentar här på Lawlines sida så svarar jag på den så fort som möjligt.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare