Ingen rätt till nödvärn mot olaga hot

Vad händer om du blir olaga hotad och hotar sedan tillbaka som försvar mot dig själv?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det du beskriver låter som ett slags agerande i nödvärn. Alltså att hotet man gör tillbaka är ett slags självförsvar.

Enligt reglerna om nödvärn finns det bara rätt till nödvärn mot brottsliga angrepp på person/egendom, mot den som med våld eller hot om våld förhindrar att egendom återtas, mot den som trängt in i annans bostad eller liknande utan tillstånd eller mot en person som vägrar lämna en bostad efter tillsägelse. Se 24 kap. 1 § brottsbalken.

Detta innebär att det alltså inte finns en rätt till nödvärn emot ett olaga hot. Du kan med andra ord inte hota en person som hotat dig och gå fri från ansvar. Vid en sådan situation kommer du alltså att kunna dömas för olaga hot. Möjligtvis kan man finna en slags förmildrande omständighet i det faktum att du först blivit hotad själv som gör att ditt straff förmildras.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare