Ingen rätt att disponera över föräldrars bostad

Hej,jag undrar om vi,jag och min syster har rätt att hyra ut våra föräldrars hus till min systerdotter. Min mamna dog i januari i år och pappa har flyttat in på äldreboende och kommer inte att flytta hem nåt mer. Grejen är att jag helst vill sälja för att bli fri från ansvaret. Men nu vill som sagt min syster hyra ut det. Hur gör man med alla tillhörigheter?

Tacksam för svar. Mvh: Åsa

Lawline svarar

Hej Åsa!

Eftersom du inte angett något annat, behöver jag i detta svar utgå från att varken du eller din syster äger en del i huset, utan att det är er pappa som äger huset (eller att han med så kallad fri förfoganderätt ärvt hela eller delar av huset efter er mamma).

Äger er pappa huset, är det han som ensam bestämmer om, och i så fall till vem, huset ska hyras ut. För att ni ska få disponera över huset måste ni äga det, ha fullmakt från er pappa att disponera över det, vara förvaltare för honom (se 11 kap 4 § och 11 kap 7 § föräldrabalken) eller dylikt. Någon sådan omständighet verkar inte föreligga nu. Att er pappa bor på äldreboende är inte tillräckligt för er att varesig få hyra ut eller sälja det.

För tillhörigheterna i huset gäller samma som ovan: Den som äger någonting bestämmer hur det ska disponeras.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare