Ingen avtalad uppsägningstid - vad gäller?

Hej!

Vi har hyrt ut vår lägenhet på en begränsad tid, 1/10 2017 - 31/3 2018. Vi skrev ingen uppsägningstid, eftersom vi räknade med att ett avtal är ett avtal, något som vi tolkar att det är denna tid som gäller. Nu plötsligt önskar hyresgästen att bryta detta avtal. Kan de göra det utan vidare? Vad gäller som uppsägningstid då? 1 månad? 3 månader? Eller följer man perioden, som avtalats?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Ett hyreskontrakt har inga formkrav utan är giltigt även om det t.ex. är muntligt. Om ni kommit överens om någon uppsägningstid eller om ni specifikt kommit överens om att inte ha någon uppsägningstid är det detta som gäller. Om ni inte kommit överens om något är uppsägningstiden 3 månader (4 § hyreslagen).

Om hyresgästen bryter mot detta gör hen sig skyldig till avtalsbrott och är skyldig att betala hyran för den tiden som uppsägningstiden är. Om hen inte gör detta kan du anmäla hen till hyresnämnden (mer info här).

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare