FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/01/2019

Ingår utländsk egendom i en svensk bodelning?

Hej

Jag ock min festman ska gifta oss om 3 månader ..många frågade oss om vi ska göra den avtal mellan oss som gäller skildmässa..i fall skildmässa så delar vi 2 pengarna som finns i sverige!?

Då min fråga är att delningen sker bara till pengar som finns i europe??eller även pengarna som finns utomlands också måste delas?

Jag undrar bara för att veta vilken är den bäst alternativ vid äkteskapet.

Tack påförhand

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar två saker.

1. Ingår även utländsk egendom i bodelningen?

2. Ska du skriva ett avtal med din man som gäller vid en eventuell framtida skilsmässa?

1. Ingår även utländsk egendom i bodelningen?

Svaret på denna fråga är ja.

Vid bodelningen gäller äktenskapsbalkens regler. I 10 kap. 1 § äktenskapsbalken framgår att makarnas giftorättsgods ingår i bodelningen. Giftorättsgods är all egendom som inte är enskild egendom (7 kap. 1 § äktenskapsbalken). Egendom kan bli enskild genom exempelvis äktenskapsförord (7 kap. 2 § äktenskapsbalken) (se fråga 2). Egendomen ingår alltså i en bodelningen oavsett om egendomen finns i Sverige eller utomlands.

2. Ska du skriva avtal med din man som gäller vid en eventuell framtida skilsmässa?

Det avtal du talar om här kallas äktenskapsförord. Ni får välja själva om ni vill skriva ett äktenskapsförord eller inte. Ett äktenskapsförord är ett avtal där ni bestämmer vilken egendom som ska vara enskild egendom och som alltså inte ska ingå i en eventuell framtida bodelning. Den egendomen kommer alltså bara vara din, och din man kan inte få någon de av den om ni skiljer er.

För att ett äktenskapsförord ska vara giltigt måste avtalet enligt (7 kap. 3 § äktenskapsbalken):

1. Vara skriftligt

2. Vara undertecknat av er båda två

3. Vara registrerat hos Skatteverket

Jag hoppas du fick svar på dina frågor!

Vänligen,

Veronica BorgRådgivare