FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/06/2017

Ingår tjänstepension i bodelning

Mitt eget företag betalar in till ett pensionssparande (tjänstepension) till mig. Nu undrar jag om de pengarna skall delas vid bodelning?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I en bodelning ingår allt giftorättsgods och ska som utgångspunkt delas lika mellan makarna. All egendom som inte är enskild egendom är i princip giftorättsgods, dock finns det några ytterligare undantag. Exempelvis så ska oöverlåtbara eller personliga rättigheter inte ingå i bodelningen om detta strider mot vad som gäller för rättigheten. I regel ska varken tjänstepension eller allmän pension tas med i bodelningen, eftersom dessa ofta är oöverlåtbara. Dock kan rätten till tjänstepension ändå ingå i bodelningen om rättighetsinnehavaren kan förfoga över rättigheten, trots att den har ett överlåtelseförbud (jfr NJA 1960 s. 411). Om en pensionsförsäkring ska ingå i en bodelning vid skilsmässa, beror på hur försäkringsavtalet är utformat. Om en arbetstagare äger sin egen tjänstepension och där arbetsgivaren endast betalar för premierna, bör denna tjänstepension likställas med en privat pensionsförsäkring och därmed ingå i bodelningen. Allt detta leder till att svaret på din frågeställning är beroende av pensionsförsäkringsavtalets utformning, men generellt ingår inte en tjänstepension i bodelningen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare