Ingår tillgångar i aktiebolaget i dödsboet?

Hej!

Min bror hade ett eget Aktiebolag, han var ensam ägare. Han har gått bort, och vi vill likvidera bolaget. Ska eventuella pengar som finns i bolaget räknas med i dödsboets bouppteckning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det förenklade svaret är ja. När en person avlider ska dennes tillgångar och skulder sammanställas i en bouppteckning. Ett aktiebolag kan däremot vara svårt att värdera på egen hand. Det är därför som du beskriver ofta fördelaktigt att likvidera bolaget, om inte verksamheten ska fortsättas. I likvidationen sker ett liknande förfarande där bolagets skulder avräknas mot tillgångarna. Ett eventuellt överskott fördelas därefter mellan aktieägarna och har en aktieägare avlidit ingår det i dödsboet.

För att likvidera bolaget behöver man göra en anmälan till Bolagsverket, samt avregistrera det hos Skatteverket.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Christoffer EdvardssonRådgivare