FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/03/2018

Ingår sparpengar i bodelningen vid en skilsmässa?

Hej. Jag är gift sedan ca 6-7 år.

Jag betalar det mesta hemma, för jag jobbar heltid, och hade fast jobb sen tidigare, plus fått löneökning år efter år.

Så jag betalt det mesta hemma, även sparat. Har alltid varit bra på att spara. Hon sparade mest till sig själv, jag sparade allmänt, lägenhet stora uppgifter etc.. min fråga är om vi skiljer oss delas sparade pengar? Kan hon säga: det är Oki de ska inte delas..

tack

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta i fall sparade pengar ska ingår i bodelningen vid en skiljemässa eller inte. Om sparpengarna också ska delas på. Din fråga rör bodelning och vad för slags egendom som ska ingå i bodelningen vid en skilsmässa. Detta regleras i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Vad för egendom ska ingå i bodelningen och hälften delas?
Den egendom som ska ingå i bodelningen är giftorättsgods. Giftorättsgods är all egendom som inte har blivit enskild egendom. Enskild egendom ska alltså inte ingå i bodelningen utan kommer bara tillfalla den personen (antigen dig eller din maka) som äger egendomen (7 kap. 1 § och 10 kap. 1 § ÄktB).

Enskild egendom är exempelvis egendom som du och din maka har gjort till enskild egendom genom äktenskapsförord eller som du eller din maka har fått med villkoret att det ska vara enskild egendom. Det finns lite olika sätt att göra eller få egendom som ska klassificeras som enskild. De olika sätten är följande, vilket framkommer i 7 kap. 2 § ÄktB:

Genom äktenskapsförord. Genom gåva från ena maken/makan till den andra maken/makan med villkoret om att det ska vara enskild egendom. Egendom som har tillfallit ena maken/makan genom testamentet med villkoret om att egendomen är enskild. Genom arv med villkoret om att det ska vara enskild egendom. Egendom som ena maken/makan har fått genom exempelvis olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring eller pensionssparande.

Om egendomen inte har blivit enskild på något av dessa sätt så kommer egendomen att vara giftorättsgods. Egendomen ska då ingå i bodelningen och värdet av allt giftorättsgods ska sedan hälften delas (11 kap. 3 § ÄktB). Hälften tillfaller dig och hälften tillfaller din maka.

Ska de sparade pengarna ingå?
Det framkommer inte i fall pengarna är enskild egendom eller giftorättsgods i frågan. Men för att de sparade pengarna inte ska ingå i bodelningen och hälften delas krävs det att pengarna har blivit eller är enskild egendom. I ditt fall vore det enklast att göra pengarna till enskild egendom genom ett äktenskapsförord.

Om de sparade pengarna inte är enskild egendom kommer pengarna att beaktas som giftorättsgods och ingå i bodelningen. Vilket innebär att sparpengarna hälften delas.

Sammanfattning
Det verkar som om pengarna är giftorättsgods och ska därför ingå i bodelningen mellan dig och din maka. Om du inte vill att sparpengarna ska ingå så krävs det att du gör pengarna till enskild egendom genom exempelvis ett äktenskapsförord.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sofia WedinRådgivare