FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/07/2019

Ingår sparande i aktiebolag i bodelning?

Om ena maken i ett skilsmässofall har ett pensionssparande i sitt aktiebolag, ska detta räknas som tillgång vid bodelning?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När det gäller pension och bodelning så finns det lite information i äktenskapsbalken(ÄktB). Enligt denna så ska viss pension undandras från bodelning. Den pension som ska undandras är den allmänna pensionen, den från staten, och vanligtvis även tjänstepension som arbetsgivaren betalar(10 kap. 3§ ÄktB).

Tjänstepension

Tjänstepensionen kan ibland ingå i bodelningen, detta är då själva tjänstepensionsförsäkringen ägs av personen i fråga och inte arbetsgivaren. Det vill säga att om försäkringen ägs av personen och arbetsgivaren bara betalar in på den så kan den ingå i bodelningen.

Skulle den däremot vara ägd av arbetsgivaren så kommer den troligtvis inte ingå i bodelningen.

Privatpension

Privatpension kommer för det mesta alltid ingå i bodelningen då det är en tillgång till personen i fråga, ett eget sparande bara.

För att svara på din fråga: Skulle detta vara makens egna bolag skulle jag vilja säga att det är ett privat sparande och bör därför ingå i en bodelning. Skulle det vara tjänstepension så beror det på det som jag gått igenom ovan. Sen beror det också på om det finns ett äktenskapsförord som behandlar detta eller inte.

Hoppas du fick svar på din fråga annars är det bara att återkomma!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare