FrågaFAMILJERÄTTBodelning08/09/2018

Ingår samlingsobjekt i bodelning?

Hej. Jag samlar på gamla hifi som tex förstärkare, kassettdäck, radio, mm. Jag rengör och renoverar dem. En hel del av dessa har blivit ganska värdefulla. Jag har köpt in dem för mina egna pengar och det är bara jag som använder dem. Behöver jag ta upp deras värde vid en bodelning eller kan jag ta in dem som för personliga bruk? Om jag behöver räkna in värdet är det inköpspriset eller en uppskattad försäljningspris som jag måste ta upp?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Huruvida samlingsobjekt ingår i en bodelning beror helt på om ni har varit gifta eller sambor.

Bodelning mellan makar ska innehålla allt som makarna äger. Ett undantag är enskild egendom och kläder och föremål som används uteslutande för ena makens personliga bruk. Enskild egendom är egendom som till följd av villkor i äktenskapsförord, gåva eller testamente ska vara makens enskilda.

Med föremål som används uteslutande för ena makens personligt bruk avses exempelvis kläder, glasögon, smycken, parfym, personliga presenter och liknande föremål i skälig omfattning som inte är av ett betydligt värde. Värdefulla samlingsobjekt får således inte undantas från en bodelning. Värdet ska bedömas utifrån det uppskattade försäljningspriset för samlingsobjekten dagen då ansökan om äktenskapsskillnad gjordes.

Bodelning mellan sambor ska enbart innehålla samboegendom i form av sambornas gemensamma bostad och bohag. Som samboegendom räknas inte egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål - såsom samlingsobjekt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare