FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/06/2019

Ingår saker jag köpt för egna pengar i skilsmässan?

Gifta i 30 år. Fick hus som arv av min far under äktenskapet. Nu skilsmässa. Är huset mitt? Har även köpt 2 bilar (oldtimer) för "mina" pengar. Måste jag dela bilarna?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline.

Då ni varit gifta så pass länge så blir all er egendom som inte är enskild egendom giftorättsgods och ska delas (ev. att ni löser ut varandra). Även fast du köper bilar för "dina" pengar kommer dom ingå i skilsmässan. Egendom kan bli enskild genom villkor i äktenskapsförord, testamente, gåvobrev eller försäkring. Huset och bilarna kommer ingå i delningen om de inte är enskild egendom eller om ni kommer överens om annat er emellan.

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare