FrågaFAMILJERÄTTBodelning03/01/2019

ingår pensioner i bodelning?

Om man erhåller pension från UNJSPF i New York och pensionen inbetalades under anställningen 1981-1995, om man gifte sig 2007 långt efter att pensionen inbetalades och anställningen upphörde, ska då denna pension ingå i bodelningen om man skiljer sig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Allmän information

När ett äktenskap upplöses ska en bodelning mellan makarna göras (9 kap. 1§ äktenskapsbalken) , i bodelningen ska giftorättsgodset fördelas lika mellan makarna (11 kap. 3§ äktenskapsbalken.) Frågan i ditt fall är alltså om pensionen ska räknas som giftorättsgods.

Ej överlåtbara rättigheter undantas

Personliga rättigheter som inte går att överlåta undantas från bodelningen (10 kap. 3§ första stycket äktenskapsbalken). Exempelvis undantas den allmänna pensionen alltid från bodelningen medan privata pensionsbesparingar som huvudregel ska ingå i bodelningen. Tjänstepensioner undantas oftast från bodelningen, men detta beror på hur avtalet är utformat.

Min bedömning

Om du har möjlighet att förfoga över pensionsinbetalningarna ska de ingå i bodelningen även fast de betalades in under äktenskapet. Om du däremot inte kan förfoga över pensionen ska den undantas från bodelningen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Oscar LadoRådgivare