FrågaFAMILJERÄTTBodelning10/06/2019

Ingår pengarna på mitt lönekonto i en bodelning?

Ingår pengarna på mitt lönekonto i en bodelning . Är skild sedan aug. 2018

Vi hade innan gemensamt förmånskonto men skilda lönekonto i samma bank .

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

En makes egendom är som huvudregel giftorättsgods om det inte är enskild egendom, 7 kap. 1 § Äktenskapsbalken (ÄktB).

Vad som är enskild egendom anges i 7 kap. 2§ och är bl.a. egendom som till följd av ett äktenskapsförord, testamente, gåva eller arv där det har funnits förbehåll om att det ska vara fråga om enskild egendom.

All övrig egendom anses vara giftorättsgods. All egendom som är giftorättsgods går således till delning mellan dig och din make vid en bodelning.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga! Tveka inte att ställa ytterligare frågor vid behov!

Önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare