FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/06/2018

Ingår möbler som erhållits som gåva i bodelningen?

Hej!

Har en fråga angående lite dyrare utemöbler.

Det är så att jag varit sambo med min kille sedan 13 år tillbaka och gift med honom sedan 6 år tillbaka.

Och nu ska vi bodela och skiljas....

Han vill inte att dessa möbler ska ingå i bodelningen och jag tycker att de ska ingå.

Vi fick möblerna för 10 år sedan av hans föräldrar då vi hade byggt hus.

Möblerna hade hans föräldrar haft i en sommarstuga och min svärmor frågade mig om jag ville ha möblerna ( självklart för gemensamt bruk)?

Vilket jag gärna svarade ja på.

Nu säger min man att de bara är lånade och ska inte räknas med i bodelningen och eftersom det är från hans föräldrar ska möblerna stanna hos honom.

Hur löser vi detta?

Jag vill gärna att det ska bli rätt och riktigt.

MvhLinda

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du vill veta vad som händer med de möbler ni fått av din mans föräldrar vid en bodelning. Regler om detta finns i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Enligt 7 kap. 1 § ÄktB är en makes egendom giftorättsgods om den inte är enskild egendom. För att egendom ska vara enskild kan det krävas exempelvis att ni ska ha skrivit ett äktenskapsförord eller fått egendomen i gåva eller genom testamente med villkoret att egendomen ska vara enskild. En fullständig lista på vilken egendom som är enskild finns i 7 kap. 2 § ÄktB.

Eftersom det inte verkar finnas något förbehåll för att möblerna ska vara din mans enskilda egendom så utgår jag ifrån att det är giftorättsgods. När ett äktenskap upplöses måste bodelning ske (9 kap. 1 § ÄktB). I denna ska ert giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB). I enlighet med bestämmelserna i 11 kap. ÄktB ska sedan era respektive skulder dras av, sedan ska egendomen läggas ihop och därefter delas lika mellan makarna.

Möblernas värde kommer alltså att ingå i bodelningen eftersom det är giftorättsgods. Vem som till slut får möblerna kommer bestämmas i ett senare skede, vid lottläggningen. Huvudregeln är att den som önskar att få dem också faktiskt ska få dem.

Sammanfattningsvis så ska möblerna ingå eftersom inget annat är avtalat kring det. Behöver du mer hjälp kan du boka tid med Lawlines jurister här!

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänlig hälsning

Maja QvarnströmRådgivare