FrågaFAMILJERÄTTBodelning10/04/2019

Ingår min mans pension i bodelningen?

Min man och jag håller på skilja oss. Han säger att jag inte har någon rätt till sin pension. Jag vet att det stämmer men eftersom vi har bott utomlands och jag inte har kunnat jobba hade vi då lagt mer pengar på en privat pension åt honom från hushållspengar. Hans totala pension är värd ungefär 3,3m, varav allmän pension ar 2,2m, tjänstepension är 1,1m och private pension är 72 000. Vilka av dem har jag rätt till hälften av? Eller alls?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svensk lag gäller

Först är det viktigt att slå fast vilken lag som gäller här. Det kanske låter självklart att svensk lag skulle gälla men skriver i texten att ni bott utomlands, vilket skulle innebära att ett annat lands lag än Sveriges gäller. Men jag tolkar det du skriver som att ni bara tillfälligt bott utomlands och nu bor i Sverige nu, och ni gift er i Sverige och att det allmänt är Sverige ni kallar "hem". I så fall så är det svensk lag som gäller i frågan (lag om internationella frågor rörande makars och sambors förmögenhetsförhållanden 4§). Jag antar också att ni inte avtalat att något annat lands lag ska gälla mellan er vid bodelning eller liknande (lag om internationella frågor rörande makars och sambors förmögenhetsförhållanden 3§).

Med det sagt så finns de svenska reglerna om bodelning i äktenskapsbalken (ÄktB). Bodelning kallas det när du och din man delar upp alla era gemensamma saker mellan er (ÄktB 9 kap 1§ första stycket). En viktig del i det är förstås att slå fast vilka saker och pengar med mera som ska ingå.

Ska pensionen ingå i bodelningen?

Vad som ska ingå i bodelningen är det ni har gemensamt. Som utgångspunkt är det alltså allt, om ni inte uttryckligen bestämt att någon av er ska ha vissa saker för er själva genom till exempel äktenskapsförord (ÄktB 7 kap 1-2§ och 10 kap 1§). Angående pensionen finns dock lite specialregler, och de skiljer sig åt mellan de 3 olika pensionstyperna du räknade upp i din fråga:

1.Allmän pension

Allmän pension ingår inte (ÄktB 10 kap 3§ första stycket). Detta eftersom att allmän pension kan ses som en rätt att i framtiden få betalning, och inte faktiskt ännu betalt. Allmän (statlig) pension går alltså inte att överlåta från din man till dig, och kan därför inte ingå i bodelningen.

2.Tjänstepension

Tjänstepension ingår inte heller (ÄktB 10 kap 3§ första stycket). Pension som din man tjänat in från sin arbetsgivare behandlas som framtida lön. Det som din man redan fått ut från tjänstepensionen eller lön från sin arbetsgivare ska ingå i bodelningen, men det som kommer i framtiden ska inte göra det. Eftersom att det inte verkar vara så här, så kan vi utgå ifrån att inget av tjänstepensionen heller ska ingå.

3.Privat pension

Privat pension kan ingå, men det beror på hur din man har gjort sitt privata pensionssparande (ÄktB 10 kap 3§ andra stycket). Har han sparat i en särskild pensionsförsäkring eller i ett bundet individuellt pensionssparande (IPS) så ingår det inte i bodelningen. Om han sparat i någon annan form så ingår det troligtvis. Ett sådant sparande kan vara i exempelvis fonder, aktier eller andra värdepapper i en annan slags sparform än pensionsförsäkring och IPS, som ett aktie- och fondkonto, investeringssparkonto (ISK) eller kapitalförsäkring (KF). Det finns en stor chans att han inte sparat i en pensionsförsäkring eller en IPS utan på ett annat konto, och då kommer det sparandet om 72 000 kr att ingå i bodelningen. Men för att vara helt säker behöver du veta hur han sparat privat.

Sammanfattning och råd

-Din mans allmänna pension och tjänstepension ingår inte i bodelningen

-Den privata pensionen ingår eventuellt, det beror på vilken sparform han valt. Det är därför viktigt att du tar reda på hur det privata pensionssparandet har skett.

-Om du känner att du behöver ytterligare mer kvalificerad juridisk hjälp, så är du välkommen att boka tid med en jurist här på Lawline genom vår hemsida

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Oscar JanssonRådgivare