FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/01/2022

Ingår min fastighet i bodelningen?

Vi skall skilja oss och jag ägde fastigheten innan giftermål kan han kräva halva?jag står som ensam ägare i lantmäteriet,fastigheten är en mindre jordbruks fastighet

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar Äktenskapsbalken (ÄktB). När ett äktenskap ska upplösas, ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning. Huvudregeln är att allt giftorättsgods ska ingå i bodelningen, 10 kap. 1§ ÄktB. Bodelningen innefattar flera olika moment men att ta med sig är att bodelningen syftar till att dela giftorättsgodset lika mellan makarna, 11 kap. 3§ ÄktB. Från giftorättsgods ska skiljas enskild egendom. Detta utgör således egendom som inte ingår i bodelningen.

För att kunna besvara din fråga hade mer information behövts såsom ifall ni upprättat ett äktenskapsförord och vad ni i så fall beslutat. Eftersom huvudregeln någonstans blir att makarnas samtliga egendomar blir giftorättsgods, brukar makarna genom äktenskapsförord förordna vad som ska utgöra enskild egendom.

Svaret på din fråga kommer således bero på. Ifall din fastighet utgör enskild egendom har han inte rätt att kräva ut halva.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare