Ingår garderob vid försäljning av bostadsrätt?

Hej,

jag och min sambo har köpt en bostadsrätt, vi planerar att bo där i ca 2 år. Vi har hittar en garderob som vi vill ha som passar men den är riktigt dyr. I lägenheter idag står några lösa garderober som stod i lägenheten när vi köpte den. Frågan är, när vi säljer lägenheten, måste vi lämna kvar den garderoben vi köper?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Av frågan fattar jag det som att ni ska köpa en lös garderob och undrar över om ni kan ta med den till nästa boende.

Det som tillförs en bostadsrätt som är ägnat för stadigvarande bruk kommer att ingå vid en framtida försäljning under förutsättning att det inte kan tas bort utan att bostadsrätten skadas/försämras.

En lös garderob kommer alltså inte som huvudregel ingå vid en försäljning om det inte avtalas om annat. Är det däremot en inbyggd garderob kommer den att ingå.

Ett tips är att ni ändå bör vara tydliga från början med att garderoben inte ska ingå i köpet den dagen ni bestämmer er för att sälja för att undvika eventuella missförstånd och konflikter.

Ha en trevlig sommar!

Hälsningar,

Fredrik WigghRådgivare