FrågaFAMILJERÄTTBodelning04/11/2019

Ingår enskild firma i bodelning?

Hej!

Jag ska skilja mig och driver enskild firma.

Vad händer med den när vi nu ska gå åt olika vägar?

Går hälften av allt som ingår i firman henne?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om skilsmässa och bodelning finns i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Ska enskild firman ingå i bodelningen?

Vid en skilsmässa ska en bodelning göras där både din och din makes giftorättsgods ska läggas ihop och delas (10 kap 1 § ÄktB). Vid skilsmässa ska all egendom ingå i bodelningen som inte utgör enskild egendom. Detta innebär att din enskilda firma måste antingen genom äktenskapsförord, gåva, arv eller testamente ha gjorts till enskild egendom för att den inte ska delas lika mellan er (7 kap 2 § ÄktB). Vem som står som ägare på egendomen spelar alltså ingen för bedömningen om det är giftorättsgods eller enskild egendom. Detta innebär att den enskilda firman kommer att ingå i bodelningen om det inte framgår att det är din enskilda egendom.

Lottläggning

När en bodelning har gjorts ska lottläggningen ske, vilket innebär att man bestämmer vilken make som ska få vilken egendom (11 kap 7 § ÄktB). Utgångspunkten är att varje make ska få den egendom som den äger och önskar att få på sin lott.

Sammanfattningsvis

Om din enskilda firma inte är enskild egendom genom äktenskapsförord, arv eller liknande är den giftorättsgods och ska ingå i bodelningen, det vill säga delas mellan dig och din make. Men du kan sedan begära att få den enskilda firman på din lott, det vill säga att du får den. Men värdet på den kommer fortfarande ingå i bodelningen. Sedan kan den av er som äger störst andel av giftorättsgodset kan behöva köpa ut den andra maken.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare