Ingår enskild egendom i den avlidnes kvarlåtenskap?

Hej! Jag är gift och vi har bara gemensamma barn. Jag har fått i arv pengar som är min enskilda egendom. Min fråga är - kan jag testamentera bort denna enskilda egendom eller ingår de i arvslott/laglott för våra barn. Vi har två barn och vi har genom testamente gett det ena barnet hennes arvslott och syskonet enbart sin laglott. Resterande laglott har vi testamenterat till våra barnbarn. Jag undrar därför om denna enskilda egendom ingår i detta testamente eller om jag kan testamentera den till någon annan.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Den del som den avlidne makens dödsbo erhåller genom bodelning samt eventuell enskild egendom som inte har ingått i bodelningen utgör den avlidnes kvarlåtenskap. Det är denna kvarlåtenskap som ska fördelas på den avlidnes arvingar. Precis som du nämner har barn rätt till sin laglott, alltså hälften av den lagstadgade arvslotten, 7 kap. 1 § ÄB. Eftersom hela din kvarlåtenskap, inklusive din enskilda egendom, ska fördelas på dina barn kommer även laglotten att beräknas utifrån denna summa. Det innebär alltså att du inte hur som helst kan testamentera bort hela din enskilda egendom. Den egendom som finns kvar efter det att dina barn har fått sina laglotter har du

möjlighet att testamentera bort till någon annan.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Mikaela LundbladRådgivare