Ingår ena sambons investeringar i bodelning?

Jag har varit sambo, jag byggde huset satsade själv eget kapital på X miljoner. Sambon 0kr. Ska jag nu dela mina investerade pengar med henne. ? Vi köpte ytterliga en tomt som hon låvade bygga ett hus och sälja och den vinst skulle von lösa lån som tagits på första fastigheten som jag byggde och investerade mina pengar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att svara på din fråga vill jag först förklara vad menas med ett samboförhållande i lagen, vad samboegendom är och hur en bodelning när ett samboförhållande upphör går till och vad som ingår i bodelningen.

Med sambo avses två personer som stadigvarande bor tillsammans och lever i parförhållande och har ett gemensamt hushåll 1 § Sambolagen. Ett samboförhållande kan upphöra på tre sätt,

om en eller någon av samborna ingår äktenskapom samborna flyttar isärom någon av samborna avlider 2 § Sambolagen.

Vad utgör samboegendom?

Samboegendom kallar man bostad och bohag (möbler, inredning till bostaden) som förvärvats för gemensam användning 3 § Sambolagen.. Detta innebär att bostaden och möblerna i bostaden utgör samboegendom om de har köpts för gemensam användning, oavsett vem som faktiskt köpt och betalat för egendomen. Det gemensamma bohaget utgör möbler, inredning och andra hushållsmaskiner som är avsett för det gemensamma hemmet. Bohag som används uteslutande för den ena sambons bruk räknas inte in i gemensamt bohag 6 § Sambolagen.. I samboegendom ingår inte heller egendom som den ena sambon fått i gåva, testamente eller ärvt genom testamente från någon annan med villkor att egendomen ska vara mottagarens enskilda 4 § Sambolagen..

Det finns olika bostadsformer som räknas som sambors gemensamma bostad. Ett av de är fast egendom som samborna eller någon av dem äger, om byggnaden är avsedd som sambornas gemensamma hem och egendomen innehas huvudsakligen för det ändamålet 5 § 1 st 2 p Sambolagen. Så som du beskriver i din fråga tolkar jag att ni äger ert hus och att du byggt det i syfte för att du och din sambo ska bo där tillsammans. Om fallet är sådant så utgör ert hus samboegendom.

Bodelning

När ett samboförhållande upphör genom separation eller död ska på begäran av någon av samborna egendomen fördelas mellan samborna genom bodelning 8 § Sambolagen. Begäran om bodelning ska framställas senast ett år efter att samboförhållandet upphörde 8 § 2 st Sambolagen. Det finns en möjlighet för er att avtala om att bodelning inte ska ske eller att viss egendom inte ska ingå i bodelningen. Det här avtalet ska upprättas skriftligen och undertecknas av båda samborna. Om ett villkor är oskäligt får det jämkas 9 § Sambolagen.

Svar på din fråga

I mitt svar utgår jag från att du inte gjorde något förbehåll på de investerade pengarna och att huset byggdes i syfte för gemensam användning. Om fallet ser ut så utgör huset gemensam bostad som ni ska dela lika på. Det finns en chans för dig att skriva ett avtal med din sambo enligt 9 § Sambolagen. Tänk på att avtalsvillkoren inte får vara oskäliga, de får inte vara för hårda mot den ena parten.

Om du har några fler frågor får du gärna höra av dig igen, ringa Lawline på 08-533 300 04 och på vår hemsida kan du boka tid med en av våra jurister som kan hjälpa dig.

Hoppas att du fick svar på din fråga och lycka till!

Azra DelkicRådgivare