Ingår en privatpensionsförsäkring samt en livförsäkring i dödsbo när det finns förmånstagare?

Om det vid dödsfall enbart finns skulder i form av lån utan säkerhet och inga likvida medel. Men däremot en privat pensionsförsäkring samt livförsäkring, tillfaller pengarna förmånstagarna dvs barnen i det här fallet, eller går pengarna in i dödsboet och betalar skulderna?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga finns i försäkringsavtalslagen. Där framgår att om en person förordnat förmånstagare så tillfaller det belopp som ingår i en livförsäkring eller en privat pensionsförsäkring förmånstagaren direkt, dvs. pengarna ingår inte i dödsboet (14 kap. 7 § försäkringsavtalslagen).

Svaret på din fråga blir att barnen får pengarna i deras egenskap av förmånstagare och pengarna kommer alltså inte ingå i dödsboet eller minskas av dödsboets skulder.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare