Ska värdet av en gemensam bostad delas lika vid en separation mellan sambos?

Jag har ganska nyligen blivit sambo. Innan vi flyttade ihop hade hon en bostadsrätt som hon sålde och gjorde en vinst på 300000. Jag hade en gård som såldes och jag gjorde en vinst på 1000000. Tillsammans köpte vi ett hus i spanien som vi äger 50/50. Jag sa till henne att vi skulle SKRIVA något om att jag satt in mer pengar än henne i huset vid flera tillfällen och hon höll med. När husköpet nu är klart säger hon "jag tänker inte skriva på något, det skulle du tänkt på innan". Fråga har jag förlorat mina pengar om vi går skilda vägar? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du vill veta om summan av en eventuell försäljning av ert hus efter en separation ska delas lika mellan dig och din sambo. Regler kring detta finns i sambolagen (SamboL).

Enligt huvudregeln i 3 § SamboL utgör sambors gemensamma bostad och bohag samboegendom om egendomen har förvärvats för gemensam användning, vilket ert hus har. När ett samboförhållande upphör så ska samboegendomen fördelas mellan samborna genom bodelning om någon av parterna begär det. En sådan begäran måste ske senast ett år efter att samboförhållandet upphörde, allt enligt 8 § SamboL.

Enligt 10 § SamboL får sambor inför ett upplösande av samboförhållandet avtala om den kommande bodelningen eller sådant som har ett samband med den. Detta kallas föravtal, och ska upprättas skriftligen och undertecknas av båda samborna.

Om ett sådant avtal saknas så sker en bodelning enligt 12-14 §§ SamboL, där sambornas andelar i egendomen beräknas, skulder dras av och sedan läggs det återstående värdet samman för att till slut delas på två.

För att sammanfatta som kommer en bodelning ske vid separation om någon av parterna begär det, vilket resulterar i en likadelning av samboegendomen (där ert hus ingår). Alternativ till detta är att ingen av parterna begär bodelning eller väljer att skriva ett föravtal där samborna kan avtala om vad som ska ske vid en kommande bodelning, exempelvis att ni ska få tillbaka era respektive kontantinsatser vid separation. Huvudregel är dock att sambors gemensamma bostad tillsammans med det gemensamma bohaget ska delas mellan de båda vid separation om någon av dem begär det.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänlig hälsning

Maja QvarnströmRådgivare