FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/01/2020

Ingår en fastighet som jag ägde innan mitt äktenskap i bodelningen?

Hej! Jag är på skyldmässa,när jag träffade min man ägde jag en fastighet i Rumänien och nu han vill att jag ska dellar med honom den fastighet. Jag har en fråga om är dett rätt att jag ska delar med honom den fastighet som jag äger i Rumänien. Vi bode inte tillsamans och har lagt inte pengar elle arbetet i fastigheten.Tack

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Vad är problemet?

Jag tolkar din fråga som att du är gift men att du och din man ska skilja er, och att du undrar om din fastighet som du ägde innan du träffade honom ingår i bodelningen. Reglerna vad som ingår i bodelningen (när ni delar upp era tillgångar) regleras i äktenskapsbalken (ÄktB).

Vad säger lagen?

I bodelning ska giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB). Giftorättsgods är all egendom som inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Enskild egendom är

- egendom som till följd av äktenskapsförord är enskild,

- egendom som du har fått i gåva av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,

- egendom som du har erhållit genom testamente med det villkoret att den skall vara mottagarens enskilda,

- egendom som du har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren skall vara mottagarens enskilda,

- vad som har trätt i stället för egendom som avses ovan, om inte annat har föreskrivits genom den rättshandling på grund av vilken egendomen är enskild (7 kap. 2 § ÄktB).

Detta innebär alltså att om du äger fastigheten till följd av någon av punkterna ovan eller att ni har skrivit ett äktenskapsförord så är fastigheten din enskilda egendom och ska inte ingå i bodelningen. Om din fastighet inte faller in under någon av punkterna och ni inte heller har skrivit något äktenskapsförord innebär det att din fastighet utgör giftorättsgods, och ska ingå i bodelningen. Det spelar alltså ingen roll om din man inte har betalat något på fastigheten, den ska ändå ingå i bodelningen.

Vad händer sedan?

Efter att man har lagt samman allt ert giftorättsgods och dragit av eventuella skulder så delas värdet lika mellan er båda (11 kap. 3 § ÄktB). Om du och din man inte varit gifta i mer än fem år och du har mycket mer giftorättsgods än honom kan det finnas en möjlighet att jämka bodelningen (12 kap. 1 § ÄktB). Det innebär att du får behålla mer än hälften av ert totala giftorättsgods. Vill du ha hjälp av oss att genomföra din bodelning kan du kontakta oss här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Emil BengtssonRådgivare