FrågaFAMILJERÄTTBodelning08/01/2017

Ingår egendom som införskaffats innan äktenskap i bodelning?

Min man har ett sommarhus som han skaffat innan vi ingick äktenskap. Vad gör vi med det vid eventuell skilsmässa?

Mvh

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline. Vad kul att du vänder dig till oss.

Som jag förstår det är du och din man gifta i enlighet med reglerna i äktenskapsbalken. Jag förstår på din fråga som att du undrar vad som händer med din mans sommarhus vid en bodelning samt lottläggning ifall ni skulle välja att skilja er.

Jag utgår ifrån att ni har ingått äktenskap i enlighet med äktenskapsbalkens (ÄktB) regler. Utgångspunkten i ett äktenskap är att varje make äger sin egendom och svarar för sin skulder individuellt (ÄktB 1kap 3§). Detta innebär att innan en eventuell äktenskapsskillnad äger din man sitt sommarhus individuellt och således äger även du din egendom individuellt. Eftersom sommarhuset är inköpt innan ni gifte er så kan vi utesluta möjligheten till ett eventuellt anspråk på samägande.

Du som maka har dock ändå ett latent äganderättsanspråk på hälften av ert gemensamma giftorättsgods efter en bodelning. Vad detta betyder är att du som maka har rätt att vid en skilsmässa kräva hälften av ert gemensamma giftorättsgods genom bodelning (ÄktB 9kap 1§ och 11kap 3§) .

Vad är giftorättsgods?

Svaret på den frågan finner vi i ÄktB 7kap 1§. Giftorättsgods är all din och din mans egendom som inte är enskild egendom. För att veta ifall sommarhuset utgör enskild egendom tittar vi då i ÄktB 7kap 2§ där de fall l då sommarhuset klassas som enskild egendom listas.

1. ifall ni har ett äktenskapsförord som stadgar att sommarhuset är din mans enskilda egendom,
2. ifall din man har fått sommarhuset i gåva med villkoret att egendomen skall vara din mans enskilda,
3. i ifall din man har fått sommarhuset genom ett testamente med villkoret att egendomen skall vara din mans enskilda,
4. ifall din man har fått sommarhuset i arv och som enligt testamente av arlåtaren skulle vara din mans enskilda,
5. ifall din man köpt sommarhuset med egendom som var enskild egendom enligt punkterna ovan.

Om din man inte ”skaffat” sommarhuset på något av ovan angivna sätt torde sommarhuset utgöra giftorättsgods och skall således ingå i en bodelning vid en eventuell skilsmässa ÄktB 10kap 1§. Med andra ord spelar det ingen roll att sommarhuset införskaffats innan ni gifte er, är det inte enskild egendom är det som huvudregel giftorättsgods.

ÄktB 11kap reglerar sedan varje steg vid eventuell bodelning. Först värderas och beräknas giftorättsgodset (1§). Huvudregeln är sedan att varje makes skulder, som inte är förenade med särskild förmånsrätt i enskild egendom, räknas av mot giftorättsgodset (2§) för att sedan läggas ihop och delas lika mellan makarna (3§).

Detta innebär alltså att all er egendom som inte är enskild egendom kommer att (värdemässigt) delas lika mellan dig och din man. Ifall detta inkluderar sommarhuset får du ta reda på via 1-5 ovan. Ifall sommarhuset inkluderas skall det då fastställas vem som skall då få det på sin lott.

Att få något på sin lott innebär att det värde du har rätt till enligt bodelningen skall tillfalla dig antingen genom pengar eller egendom. Huvudregeln är att varje make har rätt att på sin lott, i första hand, få sin egendom eller den del av den egendomen som maken önskar (ÄktB 11kap 7§). Detta innebär att eftersom din make ägde sommarhuset individuellt innan skilsmässan har han som huvudregel en rätt att begära att få den på sin lott. Detta innebär vidare att ifall ni har annan egendom och din andel boet kan tillfredsställas genom att få annan egendom till ett värde av din hälft så kommer din man att få behålla huset. Detta brukar i vanligt tal kallas för att ”köpa ut” dig från den egendomen. Undantaget i ÄktB 11kap 8§ omfattar inte sommarhus och kan således inte användas till din fördel.

(Svaret beaktar inte eventuella jämkningsregler såsom t.ex. vid korta äktenskap samt oskäliga egendomsförhållanden.)

Sammanfattning och svar på din fråga.

Det spelar alltså ingen roll att sommarhuset införskaffats innan ni gifte er. Är huset inte enskild egendom är det som huvudregel giftorättsgods och skall således ingå i en eventuell bodelning. Ifall huset ingår i bodelningen innebär det således inte att du har en automatisk rätt att överta hälften av sommarhuset. Eftersom din man äger huset har han rätt att ”köpa ut” dig enligt ovan resonemang och således kommer sommarhuset mest troligen att falla på din mans lott vid en eventuell lottläggning.

Hoppas verkligen att det svarar på din fråga och du är så välkommen att kontakta oss på info@lawline.se ifall du har några ytterligare frågor.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare