Ingår egendom som används för fritidsändamål vid bodelning för sambos?

Ett föremål som inköpts av ena parten för fritidsändamål ska detta anses vara samboegendom?

Föremålet är köpt av en kollega och inget kvitto finns. Vem tillfaller världet av

det inköpta vid en separation.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att hjälpa dig så kommer jag prata om reglerna i Sambolagen (SamboL).

Föremålet ska inte tas med i en bodelning vid separation:

En bodelning sker när två sambos separerar. Egendom som de har köpt tillsammans för att båda ska använda den tas med i en bodelning, se SamboL 3 §.

Din kollegas föremål används huvudsakligen för fritidsändamål och sådan egendom är därför utesluten från en bodelning, se SamboL 7 §.

Alltså ska föremålet inte tas med.

Bevisfrågan:

Du säger att det inte finns ett kvitto, men jag ser inte att detta är ett problem. Det borde framgå av föremålet att det är något som används för fritidsändamål. Annars så borde det finnas andra typer av bevis, som att din kollega kan återge situationer där föremålet använts.

Sedan vet jag inte hur värdefullt föremålet är, men förhoppningsvis så är det inte något som den andra sambon känner är värt att bråka om!

Sammanfattning:

Föremålet ska inte tas med i bodelningen, alltså får din kollega behålla det!

Jag hoppas detta har svarat på din fråga, annars kan du gärna ställa fler!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare