Ingår djur i bodelning?

Hej

Jag och min sambo separerar men har hund gemensamt. Uppfödaren står som 50% ägare då det är avelsrätt på vår hund sen står min exsambo som 50% ägare. vi införskaffade hunden gemensamt men bara en kunde stå på kontraktet. Min fråga/or är följande: räknas djur in i när en bouppdelning görs och har jag då någon juridisk rätt till hunden fastän jag inte står på kontraktet?

MVH

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I bodelning vid samboförhållande ingår samboegendom som är sambornas gemensamma bostad och bohag (möbler m.m) 3 § Sambolagen. Djur räknas som lös egendom som inte utgör samboegendom. Hunden ingår därför inte i bodelningen trots att ni införskaffat den för gemensamt bruk. Din exsambo är därför ägare till hunden vid bodelningen liksom före.

Mitt tips är att du försöker komma överens med din exsambo om delat ägande, eller att du får fortsätta träffa den.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Azra DelkicRådgivare