FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/03/2019

Ingår det jag köpt för min fritid i bodelningen?

Min sambo och jag flyttade isär delade på bohaget. Efter 15 månader flytta vi ihop igen och det höll i 18 månader. Min sambo kräver nu att hon ska ha hälften av mina verktyg och kamera utrustning som jag hade med mig när vi flyttade ihop andra gången, detta är inköpt enbart till mig för min fritids sysselsättning. Har pratat med advokat och han säger att det räknas in i bohaget. Sängen hade sambon när vi flyttade ihop andra gången, advokaten säger att den tillhör bohaget vilket sambon inte tycker. Är det inte så att alla möbler som jag hade med mig när vi flyttade samman är mina när vi flyttar isär och vise versa.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är sambolagen som tillämpas på ditt fall om ni inte har avtalat om annat. Bodelning sker endast om någon av er begär det. Det som ingår i bodelningen är det som är inköpt för gemensamt bruk. (Se 3 § och 8 § sambolagen.)

6 § "Med sambors gemensamma bohag avses i denna lag, om inte annat följer av 7 §, möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet. Till gemensamt bohag räknas inte sådant bohag som används uteslutande för den ena sambons bruk."

Dia verktyg och kamerautrustning anses som din enskilda egendom som du hade med dig från tidigare. Sådan egendom ska ej ingå i bodelningen. Speciellt när den kan vara värd en ansenlig summa. Sängen ingår inte heller då den är köpt innan och inte inköpt speciellt för ert gemensamma hem. Även saker man köper till sig själv eller gåvor ämnat endast för en själv under samboskapet räknas inte in i bohaget. Du har helt rätt i att allt du hade med dig och det din sambo hade med sig som är köpt innan ihopflytten är respektives enskilda egendom och inte ska ingå i en bodelning. Det enda som ska delas är det ni köpt för ert gemensamma bruk och inför samboskapet.

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare