FrågaFAMILJERÄTTBodelning11/08/2018

Ingår den andres pengar i en skilsmässa?

Jag har precis skilt mig och vill veta om jag har rätt hans pengar vi var gifta 30 år och har 4 barn

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar till dig att redogöra för reglerna om bodelning och giftorättsgods vid skilsmässa. Reglerna om hur en skilsmässa går till finns i äktenskapsbalken (ÄktB).

Det ska göra en bodelning vid skilsmässa

När ett äktenskap upplöses genom t.ex. en skilsmässa ska det göras en bodelning (9 kap. 1 § ÄktB). I bodelningen ska ert giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB). Allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB). Enskild egendom kan uppkomma genom t.ex. äktenskapsförord, gåva med villkor att den ska vara mottagarens enskilda och testamente med villkor att egendomen ska vara mottagarens enskilda (7 kap. 2 § ÄktB).

Vid bodelningen räknar man samman summan av vardera makens giftorättsgods, gör avdrag för de skulder en make har och delar återstoden på hälften. Det är de tillgångar och skulder som maken hade när ansökan om skilsmässa inkom som beaktas (11 kap. 2 § ÄktB).

Du har rätt till "hans" pengar om de inte är enskild egendom

Som redogjorts för enligt ovan är allt som inte är enskild egendom giftorättsgods. Det innebär även att pengar som din make har på sitt konto enligt huvudregeln räknas som giftorättsgods. Om det inte finns något äktenskapsförord eller annan anledning till att pengarna ska ses som enskild egendom ska de ingå i bodelningen och du har rätt till hälften av dem.

Mitt råd till dig om du och din make inte kan enas är att du söker juridisk hjälp inför skilsmässan. För ändamålet kan jag varmt rekommendera att du bokar tid med någon av våra duktiga och erfarna jurister hos Lawline.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare