Ingår bostaden när samboskap upphör ?

Hej!

Jag och min pojkvän funderar på att flytta ihop tillsammans. Hans familj äger en lägenhet som vi troligtvis ska flytta in i. Gäller sambolagen fastän vi inte har köpt lägenheten?

Sen funderar han på att köpa loss den lägenheten, och då kommer han få den väldigt billigt av sin familj, så inga lån behöver tas. Kan vi köpa den tillsammans? Eller kan bara ni pojkvän köpa den billigt eftersom det är hans familj?

En sista fråga, om jag skulle vilja köpa mig in i lägenheten (om min pojkvän då till ett väldigt billigt pris köper loss lägenheten) hur ska man då gå tillväga, för att äga 50/50?

Tacksam för svar, jag hoppas att jag gjorde mig någorlunda förstådd.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du flyttar samman med din blivande sambo blir sambolagen (SamboL) tillämplig så fort ni flyttat ihop. Sambolagen reglerar bland annat vad som gäller vid en eventuell separation.

Du har rätt till halva bostaden och halva bohaget, om det införskaffats för gemensam användning

Om ert samboskap i framtiden skulle upphöra ska det göras en bodelning om någon av er begär det (8 § SamboL). I bodelningen ska ingå den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget, om egendomen förvärvats för gemensam användning (3 § SamboL). Till sambors gemensamma bostad räknas bland annat bostadsrätt (5 § första stycket p3 SamboL).

Vid en eventuell separation i framtiden, med följande bodelning, blir avgörande om bostaden och inventarierna anses införskaffade för gemensam användning eller ej. Har din sambo köpt en bostadsrätt som ni bor i under tiden ni är sambo, är utgångspunkten att den är införskaffad för gemensam användning och er gemensamma bostad. Du har alltså rätt till halva bostaden vid en separation (oavsett om du betalt något eller ej) om ni inte avtalat bort det genom ett samboavtal. Detsamma gäller gemensamt bohag (möbler m.m.) som införskaffas efter att ni blivit sambo.

Som svar på dina frågor innebär det att om ni eller han köper lägenheten efter att ni blivit sambo för syftet att ni ska ha den som gemensam bostad ska den ingå i en framtida bodelning. Det finns däremot inget som hindrar att ni köper bostaden tillsammans av hans familj. Även om du i teorin kan ha rätt till halva bostadens värde vid en eventuell framtida separation kan det givetvis vara en god idé att redan från början köpa den tillsammans. Det torde minska eventuella konflikter om vem som har rätt till den om ni någon dag skulle gå skilda vägar.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare