Ingår bostaden i en bodelning när ett samboförhållande upphör?

Hej!

Jag och min fd sambo har bott ihop i nästan 10 år. Han köpte huset och vi flyttade in tillsammans. Nu har saker hänt i förhållandet och vi har separerat. Jag har skaffat egen bostad och är på väg att flytta ut. Jag har hört om par som varit sambos och gått isär och där den som flyttat har haft rätt till halva bostaden och den som bott kvar fått lösa ut den andre. Stämmer detta? Kan jag ha rätt till halva värdet på huset, även om jag inte stått som ägare eller på halva bolånet?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När frågan besvaras utgår jag ifrån att inget samboavtal är skrivet.

Kan du ha rätt till halva värdet på huset?
Lagen som reglerar samboförhållanden är sambolagen.

Sambors gemensamma bostad utgör samboegendom (3 § sambolagen). För att bostaden ska räknas som samboegendom ska den ha köpts med syfte att samborna ska bo där tillsammans. En bostad räknas inte som samboegendom om en av personerna har köpt huset innan personerna blev ett par för att bo där ensam. I din fråga skriver du att han köpte huset och att ni flyttade in tillsammans. Det tolkar jag som att huset köptes för att ni skulle bo där tillsammans (huset är då samboegendom).

När samboförhållandet upphör (till exempel så upphör samboförhållandet om paret flyttar isär) ska en bodelning göras om någon av samborna begär det (8 § sambolagen). Om du vill begära bodelning måste det göras inom ett år från att ert förhållande upphör. Vid en bodelning ska värdet på samboegendomen delas lika mellan samborna (14 § sambolagen).

Det innebär att värdet på bostaden ska delas lika mellan er (50% var). Detta gäller även om din sambo har betalat huset.

Det stämmer alltså att du har rätt till värdet av halva bostaden även om du inte stått som ägare eller på halva bolånet. Sammanfattningsvis kan sägas att förutsättningarna för det är att:
1. Ni inte skrivit ett samboavtal där ni avtalat bort sambolagens bestämmelser.
2. Huset klassas som samboegendom.
3. Någon av er begär bodelning inom ett år från att ert förhållande upphör.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare