FrågaFAMILJERÄTTBodelning07/06/2016

Ingår bostad i Serbien i eventuell bodelning?

Hej! Jag och min syster ska ärva en bostad i Serbien där vi båda är medborgare. Jag är däremot gift och undrar då vad som gäller om jag och min man skiljer oss och behöver göra en bodelning? Vi bor och jobbar i sverige och är alla svenska medborgare. Ingår då bostaden i serbien i bodelningen? Vilken lag är det som gäller?

Tack på förhand!

Mvh,

Ana

Lawline svarar

Hej!

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga.

I detta fall blir det svensk lag som är tillämplig. När du ärver en bostad blir denna din egendom (även om den är belägen i en annan stat) och vad som avgör om egendom ingår i bodelning eller inte är om den är giftorättsgods eller enskild egendom. Enligt 10 kap. 1 § äktenskapsbalken (ÄktB) är det giftorättsgods som ingår i bodelning, enskild egendom ingår alltså inte. Egendom kan bli enskild antingen genom äktenskapsförord som makarna ingår tillsammans eller genom tredje mans förordnande. Exempel på det senare är att någon ger bort egendom i testamente där det föreskrivs att egendomen i fråga ska vara arvingens enskilda. Annat exempel är att man får egendom i gåva där gåvogivaren anger att egendomen ska vara mottagarens enskilda. Dessa bestämmelser framgår av 7 kap. 2 § ÄktB. Allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods, 7 kap. 1 § ÄktB.

Har du ärvt bostaden med förbehåll från den avlidne att den ska vara din enskilda egendom ingår den alltså inte i en bodelning vid eventuell skilsmässa. Har inget sådant föreskrivits är bostaden giftorättsgods och ska ingå i bodelningen i enlighet med 10 kap. 1 § ÄktB.

Hoppas att Du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Wilhelm StenvallRådgivare