Ingår bilen i bodelning mellan sambos?

Hej! Vi hjälpte vår son att köpa en bil som hans sambo skulle använda. Bilen står på vår son. Nu hävdar sambon att det är hennes bil. Hur gör man? Ingår bilen i delningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till oss på Lawline med din fråga!

Min utgångspunkt

Jag kommer i mitt svar att utgå från att er son är sambo i den mening lagen anger för att samboskap ska vara aktuellt. Jag utgår även från att samboskapet eventuellt är på väg att upplösas, alternativt att det har diskuterats vad som händer för det fall att samboskapet upplöses, dvs. om er son och hans sambo väljer att gå skilda vägar. Jag utgår även från att det inte finns något samboavtal mellan parterna som reglerar uppdelningen.

Sambolagen reglerar uppdelningen vid upplöst samboskap

Den lag som är tillämplig mellan sambos är sambolagen (2003:376), nedan förkortad SamboL. Sambolagen innehåller regler om delning av gemensam bostad och bohag då ett samboförhållande upplöses, om en sambos rätt att överta bostad som inte ingår i delningen och om inskränkningar i rätten att förfoga över det gemensamma hemmet. Sambolagen ger inte rätt till en sådan gemensam uppdelning som sker vid t.ex. en skilsmässa.

Med sambos avses två personer som lever tillsammans under äktenskapsliknande former, men som inte ingått äktenskap med varandra (1 § SamboL). Ett samboförhållande upphör om samborna eller någon av dem gifter sig, om de flyttar isär eller om någon av dem avlider (2 § SamboL). När ett samboförhållande upphör på annat sätt än att samborna gifter sig med varandra, ska en bodelning göras om någon av samborna begär det. Sådan begäran måste göras senast ett år efter att samboförhållandet upphörde. I bodelningen ska samboegendomen ingå (8 § SamboL).

Bilen ingår inte i samboegendomen och ska inte ingå i en bodelning

Till samboegendomen räknas sambors gemensamma bostad och bohag om egendomen skaffats för gemensam användning (3 § SamboL). Till det gemensamma bohaget räknas möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet (6 § SamboL). I definitionen för bohag ryms däremot inte bilen. Bilen kan därmed inte bli samboegendom, oavsett om den skaffats för gemensam användning. Bilen ska inte ingå i bodelningen. Att bilen står på er son talar starkt för att bilen är hans, även om det är hans sambo som kört omkring i den.

Det kan i vissa fall finnas en dold samäganderätt till bilen

I er fråga skriver ni att det är ni som hjälpt er son att köpa bilen och att bilen står på honom, vilket talar starkt för att bilen är hans. Bilen ska enligt ovanstående förklarade regler i sambolagen inte ingå i bodelningen. Däremot kan det i vissa fall finnas en dold samäganderätt till bilen. Det är inte säkert att så är aktuellt i detta fallet, men jag väljer att redogöra för reglerna om det skulle vara aktuellt för er.

Dold samäganderätt innebär att en person har rätt till en andel av värdet i egendom (t.ex. en bil) trots att vederbörande inte står som ägare till den. Högsta domstolen har i sin praxis ställt upp vissa krav för att dold samäganderätt ska föreligga. De krav som måste vara uppfyllda är:

Egendomen ska ha skaffats för gemensamt bruk (egendom som köpts innan relationen uppstått anses inte ha köpts för parets gemensamma bruk), Den sambo som inte står som ägare på pappret för egendomen måste ha lämnat ett ekonomiskt bidrag vid köpet, och Det måste ha funnits en gemensam vilja mellan samborna att egendomen var avsedd att ägas av dem gemensamt.

Detta innebär att om bilen skaffats för gemensamt bruk, er sons sambo betalt en del av den och det fanns en vilja dem emellan att bilen skulle ägas gemensamt, finns en dold samäganderätt. Om det finns en dold samäganderätt har er sons sambo rätt till halva bilens värde.

Sammanfattningsvis är en bil inte samboegendom och ska inte ingå i bodelningen. Att bilen står registrerad på er son talar för att bilen är hans och inte den andra sambons, oavsett vem som kört omkring i den. I viss fall kan det finnas en dold samäganderätt. För att sådan ska vara aktuellt krävs det att bilen ska ha skaffats för gemensam användning, den andra sambon måste ha lämnat ett ekonomiskt bidrag (inte ett lån) och det måste ha funnits en gemensam vilja att bilen skulle ägas av dem gemensamt. Utifrån det ni skriver i er fråga verkar så ej vara fallet och det är er son som har rätt till bilen, inte hans sambo.

Om samboskapet inte är upplöst utan er fråga är rent hypotetisk om vad som gäller inför en eventuell separation i framtiden, vill jag rekommendera att er son och hans sambo skriver ett samboavtal. Även om bilen inte ingår i bodelningen är det en god idé att reglera i ett samboavtal hur en uppdelning ska ske och vad som ska ingå vid en eventuell separation. Lawline erbjuder hjälp med att skriva samboavtal till ett förmånligt pris på vår hemsida.

Hoppas ni fått svar på er fråga! Har ni fler frågor är ni varmt välkomna att återkomma.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare