Ingår bilar i bodelning mellan sambor?

Min sambo och jag ska eventuellt separera. Vi har köpt 2 st bilar under vår tid som sambo som vi båda använder regelbundet. Båda bilarna står jag som ägare till och bilförsäkringarna står också i mitt namn. Vem tillfaller bilarna vid en separation?

Är vi tvungna att sälja bilarna och dela på intäkten?

Vi har 3 gemensamma barn, 15 år och 10 år ( tvillingar )

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Nedan kommer jag att hänvisa till Sambolag (2003:376), hädanefter kallad SamboL. Lagen hittar du https://lagen.nu/2003:376

När ett samboförhållande upphör ska, på begäran av någon av samborna, samboegendom fördelas mellan dem genom bodelning, enligt 8 § SamboL. Vad som utgör samboegendom framgår av 3 § SamboL. Enligt bestämmelsen är samboegendom sambornas gemensams bostad och bohag, om egendomen har förvärvats för gemensam användning och inget av undantagen i 4 § SamboL ligger för handen eller samborna har avtalat om annat i enlighet med 9 § SamboL. Det har diskuterats i förarbetena till lagen huruvida bilar ska innefattas i begreppet bohag (och således utgöra samboegendom) eller inte.Förslaget blev dock inte infört i SamboL och bilar utgör med andra ord inte samboegendom i SamboL mening.

Svaret på din fråga är således följande. Eftersom bilar inte utgör samboegendom, tillfaller bilarna vid en ev. separation den person som står som ägare på bilarna. I 9 § SamboL finns det dock möjlighet att avtala om att bilarna ska utgöra samboegendom. I sådant fall kommer bilarna att utgöra samboegendom och ingå i bodelningen, precis som gemensam bostad och bohag.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Ida HellstenRådgivare