FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/06/2013

Ingår andel i dödsbo i bodelning?

Min pappa gick bort juli 2011.Arvet=pengar/skog efter honom ligger i dödsboet och är alltså inte uppdelat med mina syskon. Vi har även sålt hans hus som vi har lagt i dödsboet. Jag var gift vid dödsdatumet men har nu skilt mig. Nu undrar jag om mitt ex kan kräva en del av arvet från min pappa?

Lawline svarar

Hej!

En bodelning ska göras med utgångspunkt i hur förhållandena såg ut dagen då talan om äktenskapsskillnad väcktes, 9:2 äktenskapsbalken (ÄktB). Ett arv anses förfallet vid dödsdagen, varför det ska ingå i bodelningen även om arvskifte ännu inte skett. Tillgången brukar då tas upp som "andel i oskiftat dödsbo". Om inte äktenskapsförord föreligger och din pappa inte skrivit ett testamente som innebar att arvet skulle vara enskild egendom så kommer det ingå i en bodelning, se 7:1, 7:2 och 10:1 ÄktB.

Om en av makarna ärvt något strax innan äktenskapsskillnaden kan det dock vara en omständighet som föranleder jämkning enligt 12:1 ÄktB. Om jämkning kan ske är dock beroende av en helhetsbedömning, varför också andra omständigheter spelar in. Dessutom krävs att maken med arvet är den make som har mest giftorättsgods för att jämkning ska kunna ske till hens fördel.

Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230#A3.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare