FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga03/07/2018

Ingående av avtal med minderårig

Får en näringsidkare sälja tjänster åt minderårig.

Hej.

En 13 årig pojke fick punktering på sin cyckel och lämnade in den på en cyckelverkstad. Personal sa då att hela hjulet behöver bytas. Pojken lämnade sitt namn och telefonummer till butiken och de sa att han kommer att bli kontaktad när den är klar.

Detta hände utan vårdnadshavarens vetskap.

När vi efter en tid ringde till butiken, visste de inte vilken cyckel det handlade om och sa då att här inte finns någon cyckel.

Min fråga är då:

Är det ok att göra en tjänst åt en minderårig (13 år)?

Han fick dessutom inget inlämningskvitto. Alltså finns det inget som styrker att pojken lämnat in sin cyckel.

Hur ska jag gå tillväga?

Cyckeln är försäkrad men vad hjälper det? Och en polisanmälan vet jag heller inte om man kan göra.

Med vänlig hälsning,

Vårdnadshavare

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln är att minderåriga, alltså personer under 18 år, inte får ingå några avtal alls enligt 9:1 Föräldrabalken (FB). Det finns dock vissa undantag till detta, bland annat om vårdnadshavare har lämnat samtycke till att barnet ingår avtalet. I detta undantag räknas även underförstått samtycke in, alltså om det är uppenbart att barnet har tillstånd att ingå avtalet. Ett exempel på det är att barnet kan köpa godis för småpengar i matbutiken utan ett uttryckligt samtycke från vårdnadshavare. I fallet du beskriver är det dock orimligt att något underförstått samtycke föreligger. Att din 13-åring har lämnat in sin cykel för reparation är inte något som är självklart att en 13-åring får göra för sina vårdnadshavare. I och med detta existerar inte något giltigt avtal mellan 13-åringen och cykelverkstaden.

Att det inte existerar något bindande avtal betyder dock inte att verkstaden inte har något ansvar för cykeln. Eftersom avtalet är ogiltigt ska prestationerna återgå, vilket betyder att cykeln ska återlämnas. Om cykelverkstaden då inte har någon cykel att återlämna ska de ersätta er med cykelns värde. Om cykelverkstaden vägrar att göra detta krävs att ni gör en polisanmälan för att få ut vad cykeln är värd. Det kan dock uppstå svåra bevisfrågor då inget inlämningskvitto finns och det kan därför bli svårt för er att styrka att någon cykel lämnats in.

Om ni inte vill göra en polisanmälan rekommenderar jag att ni hör av er till ert försäkringsbolag och ser om det finns någon möjlighet att få ersättning av dem.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare