Inflytande arvs påverkan på efterarv

Min syster som var gift avled för tio år sedan,nu har även min svåger avlidit några barn har dom inte däremot har min svåger en bror som lever.För fyra år sedan fick min svåger ett arv efter en bror som avled. Min fråga är hur delar jag och min svågers bror på arvet.

Lawline svarar

Hej!

Du och din svågers bror (och eventuella arvingar som finns på vardera sida) ska dela på arvet efter din svåger enligt en andelsberäkning som grundar sig på hur stor del av din svågers totala egendom som arvet efter din syster utgjorde, 3:2 ärvdabalken (ÄB). Om det inte fanns enskild egendom mellan din syster och hennes man blir fördelningen 50/50, det vill säga att du & din svåger bror delar lika på arvet efter din svåger.

Om den efterlevande maken ärver något efter det att den första maken avlidit så påverkar det dock andelsberäkningen. Enligt 3:4 ÄB ska arv som efterlevande make erhållit endast tillfalla hens egna arvingar. Det är således endast din svågers bror som får del av arvet efter brodern, inte du, och han ska därför få mer än 50 % av arvet efter din svåger. Detta förutsätter dock att din svågers nettoförmögenhet är större idag än efter att han ärvde din syster, annars blir fördelningen mellan dig och din svågers bror ändå 50/50.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare