Återkallat körkort pga rödljuskörning (hösten 2007)

Hösten 2007 blev en kompis stoppad av polisen som påstod att han kört mor rött ljus vilket han förnekade. polisen sa att han inte skulle tjafs utan betala 2000 kr så skulle inget mer hända. den nya "lagen" om indragetkörkort för den förseelsen skulle inte träda i kraft förrän senare. Ett halvår senare fick han från länsstyrelsen ett papper på att han var tvungen och lämna ifrån sig körkortet omgående, för det han redan hade blivit straffad för. nu undrar jag när det gick igenom att körkortet skulle dras in. dessutom står det på transportstyrelsen hemsida att det är de som drar in körkortet inte polisen och inte heller länsstyrelsen.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken myndighet?

Det stämmer att det är transportstyrelsen och inte polisen som tar beslut om ett körkort ska återkallas. Transportstyrelsen inrättades först år 2009 så det förklarar varför din vän fick brev från länsstyrelsen.

Vad gäller?

Körkortslagen har ändrats flera gånger och det huvudregeln när en lag ändras är förstås att en ny bestämmelse inte avser tiden före ikraftträdandet. Men i det stämmer inte att ett körkort år 2007 inte kunde bli indraget på grund av att körkortsinnehavaren kört mot rött ljus. De bestämmelser som aktualiseras återfinns i 5 kap 1 § 2 stycket, 3 § 4 punkten körkortslagen och dessa gällde nämligen även då.

Ett beslut om återkallelse av körkort är (även om det kan kännas som det) inte ett straff i juridisk mening och därför kan en person som t ex kört mot rött ljus både straffas (böter) och bli av med körkortet.

Jag tolkar frågan om när det gick i genom att körkortet skulle dras in som att du undrar när beslutet om återkallande togs. Det är svårt för mig att ge något exakt svar men det framgick antagligen av brevet från länsstyrelsen (det fattades i vart fall inte redan då han blev stoppad).

Hoppas att du känner att du fått svår på din fråga!

Vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare