Körkortsåterkallelse och fängelse

Har fått körkortet indragen plus fängelsestraff. Har dom rätt att göra på detta sätt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och för att du vänder dig till Lawline.

Ja, de har rätt att göra så. Återkallelse av körkort regleras i körkortslagen (KKL). För att körkoret ska dras in ska man typiskt sett ha gjort sig skyldig till ett brott av något slag. Vilka dessa brott är kan du läsa om här samt i 5 kap. 3 § KKL.

Det brott som lett till att körkoret har återkallats kan å sin sida leda till fängelse, men ibland kan det stanna vid böter. Det beror på den straffskala som är kopplad till brottet.

Svar som relaterar till din fråga finner du nedan:

Smitning och återkallelse av körkort

Räknas böter och indraget körkort som dubbelbestraffning

Körkortsåterkallelse samt annan påföljd - dubbelbestraffning?

Med vänlig hälsning,

Mikaela Wedbäck PizevskaRådgivare