Körkortsåterkallelse samt annan påföljd - dubbelbestraffning?

Jag blev av med mitt körkort 2000. Det var rattfylla kortet drogs in på ett år samt att jag hade fotboja 1 månad- Jag har inte haft råd att förnya mitt körkort. Nu har jag hör att man kan få tillbaka det om man fått dubbelbestraffning. Jag undrar om detta även gäller min situation. Tack på förhand. I så fall hur går jag till väg.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det har rådit många tveksamheter angående detta efter avgörandet att skattetillägg samt skattebrott var att se som dubbel bestraffning. Vad nu avgjorts i Högsta förvaltningsdomstolen, se mål 1833-14 från den 11 december 2014, är att körkortåterkallelse samt annan påföljd inte är att se som dubbel bestraffning. Därmed finns ingen möjlighet att få tillbaka körkortet på denna grund.

Vänligen,

Fabian LidåkraRådgivare