Individuell lönesättning för oorganiserade arbetstagare

Kan en oorganiserad arbetstagare nekas löneförhandling när det tillämpas individuell lönesättning? Denne har lönesamtal men nekas löneförhandling då hen är oorganiserad. Kollektivavtal finns.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En arbetsgivare som är bunden av kollektivavtal är skyldig att tillämpa vissa avtalsbestämmelser på alla arbetstagare. Detta gäller dock enbart kollektivavtalsbestämmelser som ger upphov till individuella rättigheter och som är generellt tillämpliga. Skulle arbetsgivaren åsidosätta denna skyldighet föreligger ett avtalsbrott.

Att individuella rättigheter som har en generell karaktär ska tillämpas på samtliga arbetstagare innebär att arbetsgivaren inte är skyldig att tillämpa bestämmelser om individuell lönesättning för de arbetstagare som är oorganiserade. Bestämmelser om individuell lönesättning har nämligen ingen generell karaktär.

En oorganiserad arbetstagare kan således nekas löneförhandling avseende den individuella lönesättningen. Hoppas att du fått svar på din fråga. Du är välkommen att återkomma om du har fler frågor!

Med vänlig hälsning,

Christoffer TolfRådgivare