FrågaAVTALSRÄTTAvtal27/08/2020

Inaktiveras gymmedlemskapet när man inte använder gymkortet på ett tag?

Hej!

Har varit medlem på ett gym i 3 år då jag glömt att säga upp medlemskapet. De nekar att ge någon form av återbetalning. De säger att de är svårt för dem att se hur aktiv man är men på hemsidan finns det en möjlighet att se min träningshistorik som är tydligt att det var för 3 år sedan. Finns det någon möjlighet ändå för mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Villkor kring gymmedlemskap regleras inte i konsumenttjänstlagen, eftersom gymmedlemskap räknas som friskvård.

Det blir istället innehållet i avtalet som avgör vad som gäller. I avtalet brukar det ofta finnas en punkt som behandlar uppsägningsvillkor. Vanligtvis måste man säga upp gymmedlemskapet för att den månatliga betalningen till gymmet ska upphöra.

Jag rekommenderar dig att läsa igenom avtalet för att avgöra vad för avtalsvillkor som gäller på ditt gym.

Vänliga hälsningar,

Camilla SteinRådgivare