Immaterialrättsliga problem hos t-shirts med tecknade artister

Hej har egentligen två frågor kopplade till varandra. Om man har ett företag och säljer tröjor med artisters ansikten fast man har ritat/tecknat dom själv strider detta mot någon lag då? 2, om jag till exempel vill döpa tröjan till, exempel "Elvis Presley t-shirt" har jag fått för mig att man inte får använda ett helt artist namn men skulle man kunna komma runt detta genom att bara döpa denna till "Elvis t-shirt" ? Tacksam för snabbt svar:)

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att svara på din fråga har jag använt mig av Varumärkeslagen och lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (nedan i texten benämner jag den som Upphovsrättslagen).

Porträtten på t-shirts:

Det finns inget immaterialrättsligt skydd för utseende. Därför behöver du inte oroa dig för att du inte får avbilda artister. Eftersom du själv har tecknat bilden är det du som är upphovsman (1 § punkt 6 Upphovsrättslagen). Det ger dig rätten att trycka upp och sälja dessa t-shirts (2 § Upphovsrättslagen).

Du bör vara uppmärksam på din "inspiration" till porträtten du tecknar. Om du använder ett fotografi och tecknar av det kan det vara ett intrång i fotografens upphovsrätt till fotografiet (49a § Upphovsrättslagen). Då måste du namnge fotografen på din hemsida, eftersom hen har s.k namngivelserätt (3 § Upphovsrättslagen). Det innebär också att du kan bli skyldig att utge ersättning till upphovsmannen för de plagg du säljer (26n § Upphovsrättslagen).

Namn på t-shirts:

När du döper t-shirtarna antar jag att du syftar till de namn som kommer stå på hemsidan när man "klickar in" på t-shirten eller när man lägger dem i sin varukorg. Här kan det uppstå vissa problem. Om du döper t-shirten efter kända artister kan det vara så att deras namn är så välkänt att det har blivit varumärkesskyddat (1 kapitlet 7 § Varumärkeslagen). En känd artist kan också ha fått varumärkesskydd genom registrering (1 kapitlet 6 § Varumärkeslagen). Om så är fallet för artisterna du har tecknat finns det risk för att du gör varumärkesintrång om du använder namnet i din försäljning (1 kapitlet 10 § Varumärkeslagen).

För att det ska föreligga varumärkesintrång kräver lagen dock att det ska finnas en förväxlingsrisk. Eftersom de flesta artister producerar musik och inte t-shirts bör inte förväxlingsrisken vara stor (1 kapitlet 10 § punkt 2 Varumärkeslagen). Gällande kända artister kan de ha s.k anseendeskydd. Det innebär att det kan föreligga varumärkesintrång om en potentiell köpare tror att det föreligger ett samband mellan din t-shirt och artisten själv, ex. att det är artistens team som tagit fram det till försäljning eller liknande scenarion (1 kapitlet 10 § punkt 3 Varumärkeslagen). Om du skriver tydligt på din hemsida att det inte finns någon koppling mellan dig och artisterna bör detta inte vara något problem. Du borde därför kunna använda namnen på dessa kända artister.

Sammanfattningsvis:

Det är okej att sälja t-shirts med tecknade porträtt. Beakta dock om du har tecknat någons fotografi. Att döpa dina t-shirts efter artisterna bör inte heller vara något problem så länge det inte föreligger en förväxlingsrisk mellan artistens verk och dina verk och så länge det är tydligt att artisten i sig inte har något med dina t-shirts att göra. Lycka till med företaget!

Jag hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Liv StålhammarRådgivare