I vilken utsträckning får man publicera bilder på andra?

Hej! 1. vi har en nattklubb i stan och varje helg publicerar dem på sociala medier massa slumpmässiga bilder (typ 50 bilder) på alla som personer som finns där då. Jag undrar om de få göra så med hänvisning till grundlager (tryckfrihetsförordning)?

2. Jag läste att om någon har fått något dom t ex. dags böter, får inte denna personen jobba bl a. i kommunen. Jag undrar just det om det finns något i lagen som pratar om det?

Tack i före hand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Publicerade bilder kan falla under yttrandefrihetsgrundlagen. Detta förutsätter dock att det finns en ansvarig utgivare, vilket jag förutsätter att nattklubben inte har. Därför faller de publicerade bilderna under den vanliga yttrandefriheten i 2:1 p. 1 regeringsformen (här). Den är lite mer begränsad, men går alltid före andra lagar som inte är grundlagar. Yttrandefriheten får bara begränsas om det är stadgat i lag, tillgodoser ändamål som är godtagbara i ett demokratiskt samhälle, är proportionerligt och behövs för att skydda enskildas anseende eller privatlivets helgd (se 2:20, 2:21 och 2:23 RF). Det innebär att man får fotografera i princip allt och överallt.

En lag som begränsar yttrandefriheten och eventuellt kan vara relevant vad gäller nattklubbens publicering är lagen om namn och bild i reklam (här). Den förbjuder all reklam näringsidkare använder som har annans namn och/eller bild som denna inte samtyckt till. För att den ska tillämpas måste en domstol först avgöra om instagraminläggen är att betrakta som reklam eller inte.

I fall någon av bilderna som publiceras är ägnade att sprida missaktning för en person har domstolar angett att detta kan vara förtal enligt 5:1 brottsbalken (här). Det finns även ett förbud mot kränkande fotografering i 4:6 a brottsbalken (här), men regeln är bara tillämplig ifall det sker i någons bostad eller på en liknande plats.

Hoppas att svaret är till hjälp och tveka inte att höra av dig ifall du har några fler frågor!

Lawline RådgivareRådgivare