I vilka lägen ska/bör man bortse från ett äktenskapsförord?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om vid vilka tillfällen ett äktenskapsförord sätts ur spel. Jag kommer därför att utgå från det i mitt svar nedan. Om jag missförstått din fråga får du gärna återkomma med en ny och förtydliga omständigheterna något. Regler om äktenskapsförord återfinns framförallt i äktenskapsbalken (ÄB) och regler om avtal finns i avtalslagen (AvtL).

Ett äktenskapsförord upprättas mellan två makar för att bestämma vilken egendom som är enskild och till vem den egendomen i fråga ska tillhöra (7 kap. 3 § första stycket ÄktB). Detta är ett sätt att freda egendom från att ingå i en bodelning vid händelse av att äktenskapet upplöses genom skilsmässa eller död.

När ett äktenskapsförord ska bortses från

Ett äktenskapsförord måste alltid följa följande:

Ett äktenskapsförord som inte följer formkraven är inte giltigt. Ogiltighet medför att ett sådant dokument inte ska ges hänsyn vid en eventuell bodelning. Avtalet blir då alltså totalt utan verkan.

När ett äktenskapsförord kan bortses från

Ett äktenskapsförord kan också jämkas. Det skulle innebära att hela äktenskapsförordet, eller enstaka villkor i det, kan lämnas utan verkan även om det följer formkraven. En jämkning är möjlig om förordet och dess villkor anses oskäliga med hänsyn till dess innehåll, omständigheterna vid äktenskapsförordets tillkomst, senare inträffade förhållanden eller av omständigheterna i övrigt (12 kap. 3 § ÄktB). Regeln är som du kanske märker relativt brett formulerad. Det gör att möjligheten att påkalla jämkning för ett äktenskapsförord är stor för den som är villig att föra en sådan process. Regeln i 12 kap. 3 § ÄktB bygger på avtalsrättens jämkningsmöjligheter i 36 § AvtL. Skulle man önska jämka ett äktenskapsförord skulle man alltså kunna hänvisa till bägge lagrum.

Ett äktenskapsförord är i grunden ett vanligt avtal. Det gör att även avtalslagens regler blir tillämpliga. Det innebär att äktenskapsförord också kan bli verkningslösa om:

  • Någon part genom tvång eller hot fått igenom avtalet (28 § AvtL och 29 § AvtL),
  • Något part agerat vilseledande vid avtalsslutet (30 § AvtL), eller
  • Någon part utnyttjat den andras lättsinne för att få igenom avtalet (31 § AvtL)

Samtidigt vill jag lyfta att principen om “pacta sunt servanda”. Utgångspunkten bör alltid vara att avtal ska hållas. Det är en av avtalsrättens absolut viktigaste grundpelare. Att ingå avtal bygger på frivillighet - man är fri att välja om man vill ingå avtal eller inte, med vem och om vad. Tanken vid ett avtalsslut bör därför aldrig vara att sluta ett avtal som man därefter tänker jämka om dess resultat inte är tillräckligt tillfredsställande. Mitt råd är därför att inte utgå från att man kommer kunna jämka ett äktenskapsförord, utan att redan från början utforma avtalet precis så som fungerar bäst för båda parter. På så sätt slipper man också driva en betungande process i framtiden både ekonomiskt och juridiskt.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare