FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag30/09/2018

I händelse av ett aktiebolags konkurs - konsekvenser för företagets styrelsesuppleanter och adress

Hej,

Jag har två frågor.

Min f.d man (vi separerade i våras) har båda sina företag (AB'n) skrivna på vår gamla gemensamma bostadsadress. Han är numera skriven på landstället som är hans enskilda egendom och som blivit en tillfällig bostadslösning.

Jag bor kvar med våra två barn (ålder 20 och 22) i vår gemensamma bostadsrätt och vi har upprättat ett samägaravtal där det är beslutat att jag bor kvar i 2 år och har ansvar för driftkostnad och underhåll av bostadsrätten.

Jag vill att han skriver om sina företag till landstället men han vill vänta tills han har en fast boendelösning.

All företagspost kommer därmed till oss (vilket är praktiskt för honom) och då han reser mycket och inte har ett fast kontor så tycker han att det är smidigt att vår dotter kan ha koll på den biten åt honom.

Vad skulle hända rent juridiskt om hans bolag går i konkurs och de är skrivna på vår adress?

Han har tagit bort mig som suppleant från det ena bolaget (enligt min önskan) men har då satt in barnen istället.

Vilken risk tar de att vara suppleanter i hans bolag?

Tack på förhand!

Vänligen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor.

Regler om aktiebolag finns i aktiebolagslagen (ABL).

När det gäller frågan om att bolaget är skrivet på er adress så är det inget problem under förutsättning att aktiebolaget inte äger er gemensamma bostadsrätt. Rent juridiskt händer alltså ingenting med er bostadsrätt om hans aktiebolag går i konkurs.

Som suppleanter har era barn inget ansvar annat än då de tjänstgör som styrelseledamöter. Suppleanter har med andra ord inget ansvar för de handlingar styrelsen vidtar medan de inte är med. I detta fall verkar det som era barn bara har varit suppleanter, vilket gör att de inte har utsatts för någon risk. Om din f.d man skulle bli sjuk eller liknande och era barn skulle ta rollen som styrelseledamot i hans ställe så har de samma ansvar som en vanlig styrelseledamot. Ansvaret bygger på att se till att redovisningen är korrekt och att skattebetalningarna är korrekta.

Hoppas att du fick svar på dina frågor, och välkommen åter till Lawline.

Med vänlig hälsning

Christoffer ThorellRådgivare