Hyrt hus för kallt

Hej.

Min dotters pojkvän hyr ett hus på landet.

Nu säger husägaren att han ej får lov enligt lag att värma huset med pellets på sommaren. Detta kan väl ej vara riktigt då vi har en kall period just nu och det är endast några få plusgrader på natten. Dom har det väldigt kallt inomhus just nu.

Mvh en orolig mamma.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt jordabalken (JB) 12 kap. 9 § så ska hyresvärden hålla lägenheten/huset i sådant skick att den är i brukbart skick enligt en allmän uppfattning. En allmän uppfattning kan nog vara att man inte ska behöva frysa hemma. Folkhälsmyndigheten rekommenderar exempelvis inte att inomhustemperaturen understiger +18.

Hyresgästen har rätt att kräva ersättning för utlägg man fått eller gjort för att få boendet att fungera enligt JB 12 kap. 11 § och/eller kräva nedsättning av hyran under den tiden då bristen varit.

Kan man inte komma överens med hyresvärden kan man alltid vända sig till hyresnämnden och få hjälp där.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare