Hyresvärds rätt vid utebliven hyra

Utebliven betalning av hyra, vad kan jag göra som hyresvärd? Har försökt läsa på om kronofogden, men där är ju avgifter som jag får betala.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om hyra regleras i jordabalkens tolfte kapitel, den s.k. hyreslagen. När en hyresgäst är försenad med betalning av hyran är denne skyldig att betala dröjsmålsränta. Därutöver kan hyresrätten bli förverkad enligt 12 kap. 42 § st. 1 p. 1–2 jordabalken (JB). Om det gäller en lokalhyresgäst räcker det med att dröjsmålet endast är två vardagar efter förfallodagen för att hyresrätten ska bli förverkad, men vid en bostadsrätt måste dröjsmålet vara minst en vecka.

Dröjsmålet måste också utgöra ett väsentligt kontraktsbrott för hyresvärden. Det får alltså inte vara fråga om någon bagatellartat som att bara betala några kronor för lite i hyra. Under hela tiden innan hyresvärden säger upp hyresrätten på grund av förverkande har hyresgästen rätt att vidta rättelse och betala hyran, hinner den göra det kan inte hyresrätten längre förverkas på den grunden 12 kap. 43 § st. 1 JB.

Du har alltså som hyresvärd rätt att förverka hyresrätten vid utebliven hyra. Hoppas du fick var på din fråga, och om du har fler frågor får du gärna vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Emilia NordströmRådgivare