Hyresvärds rätt att gå in i uthyrt rum för att hålla visning

Hej!

Mitt namn är XX.

Tänkte höra med er om det är ok för en hyresvärd att gå in i mitt rum för visning utan min tillåtelse.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Din fråga rör hyresrätt och regler om det finns i 12 kap jordabalken (JB). Du undrar om hyresvärden får gå in i ditt rum för att hålla visningar utan ditt tillstånd. Eftersom du skriver "rum" utgår jag från att du bor som inneboende, men även om du bor i en egen lägenhet blir svaret detsamma.

Hyresvärdens rätt att hålla visning av uthyrda utrymmen regleras i 12:26 JB. Där stadgas att hyresgästen är skyldig att låta lägenheten visas på lämplig tid när lägenheten är ledig för uthyrning. Detta innebär att du måste låta din hyresvärd komma in och visa rummet, men endast då det är lämpligt för dig. Du måste med andra ord godkänna att hyresvärden går in i ditt rum. Hen får inte göra det utan din tillåtelse.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare